Mistä on huippumyyjät tehty?
Yrityksiä kiinnostaa miten omista myyjistä saadaan huippumyyjiä. Samoin myyjiä kiinnostaa kuinka he itse tulisivat huippumyyjiksi. Tässä vastauksia kysymyksiin!
Miksi huippumyyjiä pitää olla?
Siitä että huippumyyjiä on olemassa, hyötyvät kaikki:
- Asiakas hyötyy koska huippumyyjä pystyy selvittämään ja ymmärtämään asiakkaan tarpeen ja tarjoamaan hänelle oikean ratkaisun.
- Yritys hyötyy koska huippumyyjä löytää uusia asiakkaita, saa aikaan lisämyyntiä vanhoille asiakkaille ja nostaa asiakastyytyväisyyttä.
- Yrityksen muut myyjät hyötyvät koska huippumyyjän osaamisen ja kokemuksen kautta he pystyvät oppimaan.
- Luonnollisesti huippumyyjä itse hyötyy rahallisesti kannattavista asiakassuhteista ja mahdollistaa oman ammattitaidon kehittämisen.
Huippumyyjätutkimus
Huippumyyjäksi ei synnytä, mutta sellaiseksi ei myöskään kasveta ilman oikeaa asennetta, kiteyttää Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry. SMKJ teki kesällä 2009 tutkimuksen, jossa selvitettiin yritysten mielikuvia myyntityöstä ja huippumyyjien ominaisuuksista.
Huippumyyjiä yhdistää ennen kaikkea halu myyntityöhön. Asiakkaat odottavat myyjien toimivan nykyisin entistä enemmän konsulttien tavoin. Huippumyyjän on kyettävä auttamaan asiakasta löytämään oikeita ratkaisuja ja osoittamaan kaupasta koituva bisneshyöty. Myyjän on myös pystyttävä reagoimaan nopeasti ja tehokkaasti yhteistyön ongelmiin.
SMKJ:n puheenjohtajan Jarmo Hyvärisen mukaan monet yritykset eivät kuitenkaan osaa vielä käyttää huippumyyjiensä taitoja kyllin monipuolisesti hyväkseen.
- Yritykset ovat erittäin varautuneita ja vanhanaikaisia myynnin kehittämisessä. Onneksi suunta on parempaan päin
, huokaa Hyvärinen.
Tutkimuksessa saatiin huippumyyjälle seuraavia tunnusmerkkejä:
- työllistää myynnillään 20-100 työntekijää organisaatiossaan ja verkostoissaan
- kouluttaa jatkuvasti omaa myyntitaitoaan paremmaksi
- venyy asiakkaan vuoksi
- on kiinnostunut asiakassuhteen pitkäjännitteisestä kehittämisestä
- saa asiakkaat suosittelemaan itseään/yritystään
- haluaa olla ykkönen, muttei koe muiden auttamista ongelmana
- haluaa yrityksensä menestyvän; on kilpailuhenkinen, muttei kampittaja
- on ihmistuntija ja osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa
- viihtyy myyntityössä erinomaisesti
Huippumyyjän profiili
Tuija Rummukaisen kirjassa "Huippumyyjä" käsitellään suomalaisten menestyvien myyjien ominaisuuksia. Kirjassa tulee esille myyjien ominaisuuksia, jotka yhdistävät tutkittuja 120 huippumyyjää. Huippumyyjän menestys ei ole ihme. Menestys on määrätietoisen ja kovan työn tulos.
Linkkejä
- Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry
- Kauppalehti : Myyntitykin ABC - näin syntyy huippumyyjä
- Talouselämä : Huippumyyjä antaa asiakkaan loistaa
- Kauppalehti : Huippumyyjän resepti
- Huippumyyjä -kirjan tekijä Tuija Rummukainen, Human Energy Oy
- Huippumyyjien OfferOne CRM -asiakkuudenhallintaratkaisu
s-posti info@suorakonttori.fi
- It-yhtiöt oikaisevat runsaasti tuloksiaan – mistä on kyse?
- Sähköposti täyttyy uhkista – suomalaisyhtiö äkkäsi markkinaraon: ”huijauslaskun läpimeno voi olla katastrofi”
- Oneplus päivittyy Android 15:een – iPhonelta näyttää
- Netflix ilmoitti onnistuneensa kaikissa tavoitteissaan – tilaajamäärät kasvaneet yli odotusten
- Goforen osakkeilla 2,6 miljoonan euron blokkikauppa
- Qualcomm's new chipset that will power flagship Android phones makes the iPhone seem outdated
- One of the best Android Auto wireless adapters is still on sale at Amazon - and it's my go-to gift
- Gartner's 2025 tech trends show how your business needs to adapt - and fast
- Lyft is giving voters 50% off rides for Election Day - how to get the discount
- The best GaN chargers of 2024: Expert tested